Ebeltoft DaghøjskoleFøtex EbeltoftMurer- og Entreprenørfirma Jens KvistEgsmark Strand-Logi - VandkærsholmPlusIceKvickly EbeltoftKKT - Skilte og TryksagerPiccoli IVSApelgren Jordt Coffee

Lørdag den 16. december 2017 - kl 15.00.

Ingen jul uden Messias, siger mange til sig selv. Det ville Händel ikke have fattet en brik af! Händels oratorium Messias handler nemlig ikke om julen, men om hele fortællingen om Messias, Guds søns. Om forventningen til hans komme, om hans tilstedeværelse på Jorden, om hans død og hans frelse af menneskene.

Händel havde nok aldrig gættet, at Messias ville blive hans mest berømte komposition. Publikum var ganske vist meget tilfredse ved den første opførelse i 1742, men det var nok især fordi det foregik så fjernt et sted som Dublin, hvor man var benovet over at få besøg af Händel, den største komponist i tiden. ”The  finest Composition of Music that ever was heard,” skrev avisen The Dublin Journal i en begejstret anmeldelse.
Da Händel året efter opførte Messias for et mere forvænt publikum i London, vakte det både forargelse og skuffelse. Forargelse fordi koncerten fandt sted i et teater, og det mente man var en besudling af Bibelens ord. Og skuffelse fordi man havde forventet et af Händels velkendte ’handlingsoratorier’, hvor en spændende historie blev fortalt i en form, der nærmede sig opera.

I stedet for et kulørt drama med mord, hor, krig og kærlighed kan man altså noget helt andet: En teologisk abstraktion over Jesus som menneskehedens frelser, fortalt i rene bibelcitater. Ingen personroller, ingen replikker og intet plot. Händel havde aldrig skrevet noget lignende - og han gjorde det heller ikke igen.

Da Händel selv uropførte Messias i Dublin, kunne han nøjes med et kor på 12 sangere – hvoraf de syv også var solister i arierne!

Messias er et langt værk, og gennem årene har det været helt almindeligt at plukke lidt i indholdet. Nogle gange springes hele 3. del over, så man slutter med knaldeffekten fra det berømte Halleluja-kor, der afrunder 2. del. Ved opførelsen her i Dråby Kirke, følger dirigent, musikere og sangere en smidig tradition for forkortelse, hvor nogle arier og kor fra 2. og 3. del springes over, så varigheden kan holdes inden for et par timer.
 
De medvirkende i Damucos udgave er: Katrine Broch Møller – sopran, Estrid Molt Ipsen – alt, Daniel Kjær – tenor, Thoms Christian Sigh – bas, Kor: Collegium Vocale - Århus. Baroque Ensemble består af Violin 1: Jens Astrup (ledelse), Ryuko Reid, Oakki Lau, Violin 2: Kathryn Templmann, Iulian Turicianu, Bratsch: Mikkel Schreiber, Cello: Maria Isabel Edlund, Kontrabas: Frank Christensen, Obo: Eric Beselin, Trompet: Thor-Erik Langseth samt Cembalo; Nicolai Skovgaard Nielsen, samt Dirigent Michael Deltchev.
 
At Messias er julemusik, er en tradition, der først opstod i 1800-tallet. Det kan virke lidt mærkeligt at høre om Jesu lidelse i den tragiske arie: ”He was despised”, når kalenderen nærmer sig tidspunktet for hans fødselsdag. Men når nu det meste af oratoriets 1. del relaterer sig til Jesu fødsel, kan vi med god samvittighed nyde musikken som en del af julefejringen. Det jublende kor: ”For unto us a child is born” fortæller julens budskab bedre end noget andet.
 
Vel mødt til denne stemningsfulde eftermiddag i Dråby Kirke. Vi glæder os til at se jer.

Katrine Broch Møller

Daniel Kjær

Estrid Molt Ibsen

Thoms Christian Sigh


*  *  *

Dette site bruger Cookies. Hvis du klikker "Fortsæt" accepterer du dette.
Læs mere om brug af cookies og vores privatlivspolitik her...