
På billedet til højre ses direktør Lars H. Olsen med en model af skibet "Falstria"
En rute skibet blev indsat på i 1949 og sejlede indtil 1958 kun med få afbrydelser.
Efterfølgende blev det solgt og omdøbt til "Vetyr".
Skibsmodellen har gennem tiderne været et elsket fænomen hos alle søfarende folk.
Vi kan se skibsmodeller blandt fundene fra det gamle Egypten, og vi kan beundre dem som kirkeskibe.
Skibsmodellen – den lille skalabyggede afbildning af det virkelige skib – er i en mere alvorlig sammenhæng blevet brugt de sidste 400 år som grundlag for planlægning af det virkelige skibsbyggeri.
Modellen blev udformet så eksakt, at man ud fra denne kunne diskutere skrogets form og styrke, udsmykningens udseende og omfang eller riggens konstruktion.
I senere tid har man med modellen som baggrund kunnet afprøve skibets fremdrivnings- og styreegenskaber, samt indtegne klædningspladernes indbyrdes placering og form.
Derudover har bygning af skibsmodeller alle dage været en yndet fritidsbeskæftigelse.

Tekst, illustration og foto fra Fregatten Jyllands hjemmeside.

Poul H. Bech, Medlem af Orlogsmuseets Modelbyggeri:
”Både for beskueren og for modelbyggeren er en stor del af fascinationen ved modeller, at man på egen hånd kan bevæge sig ind i en helt anden virkelighed og på den måde anskue og visualisere fortiden og historien på en medrivende og forståelig måde”.
